Hírlevélre jelentkezem:


Leiratkozás:

facebook

Yamaha Máthé 7. Hírlevél

2011-05-25

Sziasztok! 

Köszönjük annak a 119 motorosnak és utasnak, akik elfogadták meghívásunkat az V. Yamaha Tájékozódási Túránkra.

Ezúttal a Bükkbe tettünk egy kirándulást, de nem a megszokott útvonalon.

 

A célunk az volt, hogy olyan helyekre kalauzoljunk el Titeket, amely valami oknál fogva érdekes, vagy különösen szép.

 

Az útvonal a mellékelt térképen látható, de hogy mikor merre tovább, az csak az egyes állomásokon derült ki - mint mindig.

Én pedig - mint a jó "tanitó bácsi" - minden nevezetességhez írtam valami kis leírást, érdekességet.

 

 

Az első pont a festői tiszalöki holtágaknál volt, ahol Szabó Joci szerelőnk és családja várta a csapatot, és adta át az új térképeket.

Itt persze mindenki azt gondolta, hogy kompolni fogunk, de nem így történt. :)

Vissza kellett fordulni, és ...

 

 

 

.... következő állomásként a Tiszalöki Vizierőművet látogattuk meg, melynek érdekessége, hogy építésében 1500 munkaszolgálatos is dolgozott évekig az AVH  "jóvoltából" az 50-es években.

Másik érdekesség, hogy a duzzasztás feletti részről indul hosszú útjára - dél felé -  a Keleti Főcsatorna. 

 

 

 

Az erőmű mellett  - a Tisza mentén -  egy gyönyörű arborétum található, ahol az árnyas fák alatt sétálgathattatok, mi pedig átadtuk a következő térképeket.

 

 

 

 

Az erőmű után Tiszadada jött, ahol kicsit szigorúbb volt az itiner, mivel kis mellékutakon kellett megtalálni a feljáratot az aszfaltozott tiszagátra, mely átvezetett Tiszadobra.

 

 

 

 

 A valóban festői tájvédelmi körzetben hol a holtágak ölelésében, hol pedig hűs erdőkben motorozhattunk.

   

 

 

 

 

 Tisztelgés egy kőbe vésett emléktáblával, a vízügyi szakemberek előtt a Sziget-nél, mely a nevét onnan kapta, hogy a holtág kanyarulata egy fákkal borított szigetformát hozott létre.

Ezen keresztülhaladva érkeztünk meg Tiszadobra.

  

 

Tiszadobon a méltán híres Andrássy kastélyt nem nézhettük meg, mivel éppen felújítás alatt áll, de nem hagytuk ki a főtéren álló magtárt, melyet szintén az Andrássy család építtetett. 

Érdekessége, hogy megsüllyedt, sőt még jobban mint a Pisai ferde torony, de mivel nem olyan magas, így nem lett olyan híres sem.

Így nem lett Tiszadobból világváros . . .  :((

 

 

 

 

Miután átkeltünk a dobi pontonhídon - ami külön érdekesség volt megint - megérkeztünk Tiszalúcra, ahol a Trianon téren egy igazi falusi kiskocsmában ihattunk egy kávét, vagy üdítőt és kaptak a pilóták újabb térképet.

 

 

 

A trianonra emlékező téren, a hegyből kiszakított sziklák jelképezték megcsonkított hazánkat, míg a ház falán térkép mutatta a  "Kis" és "Nagy" Magyarországot...

 

 

 

 

Tiszalúc után komppal keltünk át a Sajón.

Érdekesség, hogy pont azon a részen - a Hernád és Sajó összefolyásánál -  ahol 1707-ben II. Rákóczi fejedelem tartotta országgyűlését, az Ónodi Országgyűlést.

 

 

 

Aztán elhaladtunk a Muhi emlékpark mellett,  ahol 1241-ben a tatárjárás legnagyobb ütközete zajlott, ami a magyar sereg teljes vereségével végződött. Batu kán serege több mint 60 ezer magyart mészárolt le. A veszteség majd' háromszorosa a mohácsi ütközetnek...

 

 

 

Következő állomásként a Diósgyőri várhoz érkeztünk, ahol újabb térképrészletet kaptatok. Innen nem messze volt Alsóhámor sem, ahol az ebédet már készítették számunkra.

 

  

 

A Bükk lábainál a Színva patak mellett a hűs, árnyas Molnár Csárdában ülhettünk le egy brassói aprópecsenyére.

  

 

 

Az eddigi 5 túránk során itt kaptuk a legjobb ebédet! Így mindenkinek jószívvel ajánlanjuk a Molnár Csárdát! - és ezúton is köszönet az étterem egész legénységének!

 

 

Ebéd után még az út több mint fele hátra volt, de már kevesebb ellenőrző állomással.

Az utunk az Fazola féle Őskohóhoz vezetett, majd onnan visszafordulva átmotoroztunk a Bükkön.

 

 

 

Egerben az utolsó ellenőrzési ponton Imre várta a beérkezőket a Dobó vár északi kapujánál, a Gárdonyi ház előtt. Az utolsó térképrészlettel együtt egy emléklappal is  kedveskedtünk.

 

Végül külön köszönetet szeretnék mondani:


-  Magdus feleségemnek a  türelméért. :))

-  Munkatársaim áldozatkész munkájáért.

- Törjék Károly műszaki igazgatóhelyettes Úrnak a TIKÖVIZIG -től, aki hozzájárult a vízügyi területekre való belépésünkhöz! (Tiszalöki Erőmű, Tiszagát, Sziget.)

- A Molnár Csárda legénységének a korrekt ebédért!

- A Diósgyőri vár pénztárosainak, valamint Csaba "bácsinak" az Őskohónál a segítségért.

- És nem utolsósorban Nektek Motorosoknak, a kultúrált közlekedésért és viselkedésért.

A túra többi képeit  itt  tekinthetitek meg!

Máthé Tamás